PROGRAM EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNY „FASTRYGA"
SZKOLENIE 2010 — informacje dla kandydatów
Zajęcia terapeutyczne
Oferta skierowana jest do osób z wyższym wykształceniem:
medycznym lub humanistycznym,psychologicznym,
pedagogicznym, socjologicznym, które pragną pracować
z dziećmi i młodzieżą z poalkoholowymi zaburzeniami
rozwojowymi (FASD) a także wspierać ich rodziny (biologiczne, zastępcze, adopcyjne).
Wymogi:
- kreatywność, gotowość do pracy nad sobą i wspólpracy w zespole,
- wypełnienie ankiety.
Absolwent kursu zdobędzie:
Wiedzę:
- wiedzę na temat rozwoju wg koncepcji Erika H. Ericksona
- podstawy neurofizjologii,
- podstawy wiedzy o integracji sensorycznej w oparciu o teorię A. Jean Ayers
- podstawy wiedzy o odruchach w oparciu o koncepcję Sally Goddard-Blythe
- podstawy rozwoju emocjonalnego w ujęciu psychodynamicznym
- podstawy grupowej pomocy psychologicznej,
- wiedzę o FASD i innych zaburzeniach rozwoju, skutkach odrzucenia i zaburzeń przywiązania
Umiejętności:
- umiejętność przeprowadzenia wstępnej diagnozy FAS oraz różnicowania w kontekście specyfiki
rodzin zastępczych, adopcyjnych, rodzinnych domów dziecka,
- ocena rozwoju zaburzeń rozwojowych o mieszanej etiologii wg profilu neurorozwojowego,
- umiejętność rozpoznawania potrzeb terapeutycznych rodziny, dziecka,
- samodzielność w prowadzeniu warsztatów,
- wskazanie skutecznej metody i kierunku pracy/pomocy,
- rozpoznawanie etapów procesów grupowych,
- rozpoznawanie własnych zasobów, umiejętności pracy z drugim człowiekiem,
- możliwość rozwoju osobistego w czasie trwania kursu
Informacje ogólne:
KOSZTY: całkowity koszt: 3400 zł
1 zjazd - 300zł (płatne na bieżąco lub według indywidualnych ustaleń kierownikiem kursu)
8 zjazdów - 2400zł
PRAKTYKI: 1000zł (praktyki są obowiązkowe)
ZJAZDY: - dwudniowe,
- dopuszczalna 1 nieobecność,
- nieobecność nieusprawiedliwiona i nie zgłoszona ( min 7 dni
wcześniej ) jest w pełni płatna,
- kurs rozpoczyna się treningiem interpersonalnym.
Po ukończeniu 1 roku istnieje możliwość kontynuowania kursu w grupie superwizyjnej.
Do ukończenia kursu konieczne jest zaliczenie w formie pisemnej: projektu warsztatu edukacyjnego oraz opisu przypadku oraz zaliczenie w formie ustnej.
Absolwenci, w zależności od poziomu ukończenia kursu (edukator, instruktor, terapeuta programu)
otrzymują stosowne zaświadczenia.
Szczegółowy program:
Lp. |
Przedmiot |
Liczba godzin |
1 |
Diagnostyka, postępowanie, terapia, wychowanie dziecka z prenatalnym wywiadem alkoholowym. |
15 |
2 |
Rozwój ośrodkowego układu nerwowego a teratogenne działanie środków toksycznych. Jak rozumieć funkcjonowanie uszkodzonego mózgu. |
5 |
3 |
Przegląd stosowanych w Polsce metod terapeutycznych |
5 |
4 |
Wzrok a widzenie, słuch a słyszenie. |
10 |
5 |
Uczymy dziecko rozumieć i czuć własne ciało: dotyk i propriocepcja. |
10 |
6 |
Odruchowość: rozpoznawanie i zasady pracy |
20 |
7 |
Plastyczność mózgu: uczymy mózg rozumieć bodźce płynące ze zmysłów. |
10 |
8 |
Terapeutyczna pomoc rodzicom (opiekunom) dziecka |
10 |
9 |
FAS i zaburzenia przywiązania. Techniki terapeutyczne budowania więzi. Refleksyjność u dziecka z FASD. Działania edukacyjne. |
14 |
10 |
Rozumienie sytuacji rodzinnej i mechanizmów w rodzinie alkoholowej. Role w rodzinie. |
16 |
11 |
Rozpoznawanie własnych obciążeń w pracy terapeutycznej. |
10 |
12 |
Neurorozwojowy profil diagnostyczny. |
10 |
13 |
Rozwój seksualny dziecka z FASD. |
5 |
14 |
Zajęcia praktyczne (studium przypadku, analiza filmów wideo, superwizja) |
40 |
Razem: 180 godz
Organizator:
Pracownia Psychoedukacji i Terapii M. Klecka, Lędziny
Współpraca:
Fundacja FASTRYGA, Lędziny
Centrum Stymulacji Rozwoju Dziecka, Poznań
Rozpoczęcie kursu w 2010 r. odbędzie się w dwóch grupach: w Lędzinach i Poznaniu we wrześniu
(szczegółowy plan wkrótce).
Kierownik szkolenia: Małgorzata Klecka