W sobotę zakończyliśmy kolejną edycję naszego flagowego programu „Fastryga”. I chociaż kurs ten organizowany jest już od dobrych kilkunastu lat, to jednak za sprawą naszych uczestników każda jego edycja jest wyjątkowa. Nawet jeśli program jest ten sam – choć stale go ulepszamy i aktualizujemy – to jednak niepowtarzalna mieszanka osobowości uczestników i dynamika ich relacji z prowadzącymi i samymi samą sprawia, że każda „Fastryga” jest inna.
Kurs „Fastryga” to 9 dwudniowych zjazdów oraz praktyki na letnich warsztatach terapeutycznych organizowanych pod tą samą nazwą, na których uczestnicy mają szansę przetestować zdobyte umiejętności oraz wiedzę w pracy z dziećmi dotkniętymi różnorodnymi zaburzeniami rozwojowymi, oraz ich rodzicami lub opiekunami. Absolwenci kursu zdobywają aktualną wiedzę o FASD oraz jego diagnostyce, a także innych zaburzeniach rozwojowych oraz zaburzeniach więzi. Uczą się podstaw neurofizjologii, integracji sensorycznej, prowadzenia warsztatów edukacyjnych, a także pracy z grupą. Uczymy całościowego spojrzenia na problem, wychodząc od spojrzenia neurofizjologicznego, przez psychologię dziecka, aż po szeroki kontekst obejmujący środowisko dziecka oraz pełną historię jego życia.
Choć w trakcie zaledwie kilku zjazdów nie sposób omówić szczegółowo wszystkich poruszanych tematów, z których każdy zasługuje na odrębny przedmiot na studiach (jedna z uczestniczek kursu przyznała, że Fastryga to „zaledwie wierzchołek góry lodowej, uchyla nam się różnych drzwi i pokazuje co za nimi jest, co sprawia, że interesujemy się tematem i kontynuujemy studiowanie go samodzielnie”), to jednak według naszych Fastrygantów efektem jest nadanie konkretnej struktury pracy z dzieckiem. „Otrzymujemy konkretne narzędzia które pomagają nam zarówno zdiagnozować problem, jak i pomóc. Już sama diagnoza ma wielką wartość, sprawia bowiem, że problem jest realny, obiektywny, a nie tylko teoretyczny, zaś w przypadku realnego problemu można podjąć realne działania.”, powiedziała po zakończeniu kursu inna uczestniczka.
Uczestnicy ubiegłorocznej edycji wywodzą się z różnych środowisk mających styczność z dziećmi dotkniętymi FASD lub innymi zaburzeniami rozwojowymi. Byli wśród nich pracownicy ośrodków pomocy społecznej, także na kierowniczych stanowiskach, pracownicy ośrodków opiekuńczo-wychowawczych, nauczyciele, ale także rodzice wychowujący dzieci z FAS w rodzinach zastępczych lub adopcyjnych i pragnący pogłębić swoją wiedzę na temat tych zaburzeń. Ta zróżnicowana grupa już teraz zapowiedziała, że zamierza kontynuować wzajemną współpracę i już 19 maja planują wspólnymi siłami zorganizować konferencję w Czechowicach-Dziedzicac.
„To nie jest kurs który się kończy i odkłada na półkę”. Niektórzy z kursantów już teraz zapowiedzieli obecność na letnich warsztatach „Fastryga 2018” w charakterze wolontariuszy. „Czuję niedosyt. Mam głęboką potrzebę kontynuacji.” – usłyszeliśmy. A jeśli tak jest, to jesteśmy szalenie usatysfakcjonowani efektami naszego szkolenia. Cieszymy się z rozbudzonej ciekawości, jesteśmy dumni z ciężkiej pracy jaką wykonali nasi Fastryganci w ciągu ostatnich 9 miesięcy i życzymy im wszelkiego powodzenia w ich dalszych działaniach. Na pewno się jeszcze nie rozstajemy.
Czy chcesz dołączyć do grona Fastrygantów - wykwalifikowanych specjalistow dysponujących szeroką wiedzą z zakresu FASD? Trwa obecnie rekrutacja na tegoroczną edycję naszego flagowego kursu. Kliknij w poniższy link, żeby dowiedzieć się więcej: